Valinnaiset aineet vuosiluokalla 9 lukuvuonna 2021-2022

Aurinkorannikon suomalaisen koulun opetussuunnitelman mukaan jokaisella vuosiluokan 9 oppilaalla tulee olla kaksi vuosiviikkotuntia taide- ja taitoaineiden valinnaisia (tt-valinnaiset) ja kaksi vuosiviikkotuntia valinnaisia aineita.

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset (tt-valinnaiset)

Vuosiluokan 9 oppilas jatkaa vuosiluokalla 8 valitsemansa taide- ja taitoaineiden valinnaisen oppiaineen opiskelua.

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä, ja ne myös arvioidaan osana yhteistä oppimäärää.

Valinnaiset aineet

Vuosiluokilla 7−9 on valinnaisiin aineisiin osoitetusta kuudesta vuosiviikkotunnista kaksi sijoitettu vuosiluokalle 9.

Valinnaisen aineen on oltava eri kuin oppilaan valitsema taide- ja taitoaine (tt-valinnainen).

A2- tai B2-saksaa vuosiluokalla 8 opiskelleet oppilaat jatkavat valinnaisena aineena saksan kielen opiskelua. Valinnaisen A2- ja B2-saksan vuosiviikkotunnit sisältyvät vuosiluokan 9 valinnaisiin aineisiin.

Kahden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet lukuvuonna 2021−2022:

• A2-saksa
  • B2-saksa
  • Liikunta
  • Käsityö
  • Tietotekniikka
  • Musiikki

Jokainen valinnainen aine muodostaa oman oppimääränsä, joka arvioidaan itsenäisenä kokonaisuutena. Kahden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet arvioidaan numeerisesti.