Valinnaiset aineet vuosiluokalla 8 lukuvuonna 2021-2022

Vuosiluokalla 8 oppilas valitsee valinnaisina opintoina taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja ja valinnaisia aineita.

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset (tt-valinnaiset)

Vuosiluokilla 7−9 on perusopetuksen tuntijaon mukaisista viidestä taide- ja taitoaineiden valinnaisiin osoitetuista vuosiviikkotunneista yksi sisällytetty vuosiluokan 7 käsityön yhteiseen oppimäärään, joten vuosiluokalla 8 on valittavissa yksi taide- ja taitoaineiden valinnainen aine joukosta musiikki, kuvataide, liikunta ja kotitalous. Lukuvuonna 2021−2022 toteutuu kuvataiteen, liikunnan ja kotitalouden valinta. Valittua ainetta opiskellaan kaksi vuosiviikkotuntia sekä vuosiluokalla 8 että 9.

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä, ja ne myös arvioidaan osana yhteistä oppimäärää.

Valinnaiset aineet

Vuosiluokilla 7−9 on valinnaisiin aineisiin osoitetusta kuudesta vuosiviikkotunnista kolme sijoitettu vuosiluokalle 8, joten oppilaalla on valittavissa yksi yhden vuosiviikkotunnin ja yksi kahden vuosiviikkotunnin valinnainen aine.

Sekä yhden vuosiviikkotunnin että kahden vuosiviikkotunnin valinnainen aine valitaan lukuvuodeksi kerrallaan. Poikkeuksena on A2- ja B2-saksa, joita opiskellaan sekä vuosiluokalla 8 että 9. A2- ja B2-saksan vuosiviikkotunnit sisältyvät vuosiluokan 8 valinnaisiin aineisiin.

Yhden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet lukuvuonna 2021−2022:

• Tietotekniikan perusteet
  • Vapaa-aika Espanjassa
  • Teatteria ja ilmaisua
  • Englannin kielen suullisen kielitaidon kurssi

Oppilas voi valita saman yhden vuosiviikkotunnin valinnaisen aineen vain yhden kerran.

Jokainen valinnainen aine muodostaa oman oppimääränsä, joka arvioidaan itsenäisenä kokonaisuutena. Yhden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty suhteessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.

Lyhyet kuvaukset yhden vuosiviikkotunnin valinnaisista aineista:

Kahden vuosiviikkotunnin valinnaisen aineen on oltava eri kuin oppilaan valitsema taide- ja taitoaine (tt-valinnainen).

Kahden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet lukuvuonna 2021−2022:

• A2-saksa
  • B2-saksa
  • Liikunta
  • Käsityö
  • Tietotekniikka
  • Musiikki

Jokainen valinnainen aine muodostaa oman oppimääränsä, joka arvioidaan itsenäisenä kokonaisuutena. Kahden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet arvioidaan numeerisesti.