Kotitiedote 18.9.2018

HENKILÖKUNNAN KOULUTUSILTAPÄIVÄ MAANANTAINA 24.9.

Maanantaina 24.9. sekä perusopetuksessa että lukiossa opetus päättyy klo 14.15.
Iltapäiväkerho toimii normaalisti.

6.–9 . LUOKKIEN KOTIVÄENILTA TIISTAINA 25.9.

Lämpimästi tervetuloa 6.–9. luokkien kotiväeniltaan tiistaina 25.9.2018 klo 18.00 päätalon ja uuden laajennusosan tiloihin.

Kotiväenillan aluksi pidetään päätalon luokkatilassa 23–24 noin tunnin mittainen yhteinen tilaisuus, jossa asiantuntijana paikalla on Maiju Ahola (KM, psykoterapeutti (VET), ratkaisukeskeinen valmentaja). Maiju Aholan esityksen aiheena on ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys huoltajan tukena kasvatustyössä. Hän esittelee, miten ratkaisu- ja voimavarakeskeisin keinoin voidaan vaikuttaa lapsen ja nuoren käyttäytymiseen vahvistavan ja korjaavan palautteen kautta.

Yhteisen osuuden jälkeen kokoonnutaan luokanohjaajan johdolla kotiluokkiin keskustelemaan koulun käytänteistä ja tärkeistä oppilaiden koulunkäyntiin liittyvistä asioista.

KODIN JA KOULUN PÄIVÄ PERJANTAINA 28.9.

Perjantaina 28.9. vietämme Kodin ja koulun päivää. Huoltajat ovat tervetulleita tutustumaan kouluun ja seuraamaan opetusta. Oppilaiden ja opiskelijoiden koulupäivä noudattaa normaalia perjantain lukujärjestystä.

Tänä vuonna Kodin ja koulun päivän teemana on kiitoskulttuuri. Kiinnitämme huomiota kiittämiseen, kannustamiseen ja toisten huomioimiseen. Pyrimme etsimään kouluyhteisöstä ja ympäristöstä positiivisia asioita ja iloitsemaan niistä yhdessä. Lisätietoa www.kodinjakoulunpaiva.fi/

Klo 9.30–10.30 päätalon ala-aulassa on oppilaskunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteisesti järjestämä kahvitarjoilu. Tässä yhteydessä huoltajilla on mahdollisuus tervehtiä Marjo-kokkia, jonka viimeinen työpäivä ennen eläkkeelle siirtymistä on tämä perjantai.

Klo 9.45–13.00 luokissa on avoimet ovet, eli olette tervetulleita seuraamaan opetusta.

Klo 9.45–13.00 monitoimitilassa oppilaat ohjelmoivat erilaisia pelejä ja esittelevät eri mahdollisuuksia hyödyntää tietotekniikkaa esimerkiksi matemaattisten aineiden opiskelussa. Esittelyssä on myös sähköinen mittauslaitteisto Vernier. Kotiväki voi osallistua toimintaan oppilaiden opastuksella.

KESTÄVÄ KEHITYS

Koulun Keke-ryhmä on myös aloittanut toimintansa ja ensimmäinen Keke-tori järjestetään to 27.9 klo 11-14.00 koulun pihalla. Keke-torille voi tuoda tavaraa vaihtoon tai lahjoittaa myyntiin. Tuotot Keke-torilta menevät koulun oppilastoimintaan sekä kummilapsille Hondurasiin. Tervetuloa!

KÄNNYKKÄ- JA NETTIKIUSAAMINEN

Yksi kännykän ja netin kautta pääasiassa kouluajan ulkopuolella tapahtuva kiusaamisen muoto on ottaa salaa kuvia ja videoita, muokata niitä, liittää niihin loukkaavia tekstejä ja lähettää ne sen jälkeen eteenpäin. Tällaista toimintaa tapahtuu muun muassa nuorten suosimissa WhatsAppissa ja Snapchatissa. Loukkaavien kuvien ja tekstien julkaiseminen on laitonta, joten asianomaisella on oikeus tehdä myös tutkintapyyntö poliisille.

Huoltajien tulisi olla tietoisia siitä, mitä omat lapset sosiaalisessa mediassa tekevät ja millaisia keskusteluja pikaviestipalveluissa käydään. Toivomme, että huoltajat tutustuvat lastensa käyttämiin sosiaalisen median kanaviin ja kotona keskustellaan sosiaalisen median asiallisesta käytöstä.

ODOTUSTUNNIT

Koulu muistuttaa, että mikäli oppilaat odottavat koulupäivän jälkeen kerhoja, niin odotustuntien aikana koulun pihalla ei ole valvontaa. Jos oppilas poistuu portin ulkopuolelle odotustuntien aikana, koulun vakuutus ei ole voimassa.

TAPATURMAVAKUUTUS

Oppilaat ja opiskelijat on vakuutettu koulun puolesta kouluaikana ainoastaan tapaturman varalta.

Koulu muistuttaa, että sairaustapauksia varten jokaisella Suomen sosiaaliturvaan kuuluvalla tulisi olla Kelan myöntämä eurooppalainen sairaanhoitokortti, mikäli yksityistä vakuutusta ei ole.

TAPAS-ILTA KOTIVÄELLE

Koulun vanhempainyhdistys kutsuu kaikki huoltajat nauttimaan tapas-tarjoilusta torstaina 20. syyskuuta klo 18 pääkoululle monitoimitilaan. Tutustutaan toisiimme ja saamme samalla tietoa mm. alueen harrastusmahdollisuuksista.

Tervetuloa mukaan sekä uudet kasvot että vanhat tutut!

Ps. Vanhempainyhdistyksen tulevia tapahtumia: torstaina 4.10. klo 18 vanhempaintoiminnan suunnittelukokous lukiolla.

VANHEMPAINYHDISTYKSEN KALENTERIKUVAUKSET 3.-4.10.

Vanhempainyhdistys järjestää kalenterikuvaukset 3.-4.10. koulupäivän aikana. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lähempänä ajankohtaa.