Tutoreiden nettisivut lukiolaisille

Tervetuloa tutoreiden nettisivuille. Sivuilta löydät kouluarkeen ja vapaa-aikaan liittyvää tietoa.

Tutoreita saa lähestyä rohkeasti koulupäivän aikana asiassa kuin asiassa.

Näiden sivujen lisäksi löydät virallista tietoa lukio-opiskelusta koulun sivujen alta.

"Must know" -asiat koulusta

Koulussamme toimitaan ehkä eri tavalla kuin omassa koulussasi. Ohessa tietoa meidän koulun tavoista, jotta pystytte sopeutumaan paremmin tänne.

Harrastukset ja arki

Lähialueiden Top-paikat / vierailukohteet / retkikohteet

Aurinkorannikolta löytyy upea kattaus erilaisia retki-, vierailu- ja aktiviteettikohteita. Hankkikaa vaikka yhteinen kimppakyyti ja lähtekää tutustumaan lähialueisiin! Jos tiedät hyviä retki-/vierailukohteita, laita vinkkisi osoitteeseen tutorit@suomalainenkoulu.net.

Torcal

Torcal on upea luonnon muokkaama kivimuodostelmien maailma. 200 miljoonaa vuotta sitten Torcal oli vielä merenpohjaa. Nykyään vuoreksi kohonnut merenpohja valloittaa monen retkeilijän sydämen. Matkaa Torcaliin on noin 70 km.

Kuva: Wikimedia Commons

Gibraltar

Gibraltar on Englannille kuuluva niemen kärki, joka erottaa Euroopan ja Afrikan toisistaan. Gibraltarilla on myös apinoita, jotka kiinnostavat monia turisteja. Englantilaista kulttuuria, apinoita ja upeita maisemia vain noin 125 km auto- tai bussimatkan päässä Fuengirolasta.

Kuva: Wikimedia Commons

Tarifa

Tarifa on tunnettu valtavista hiekkarannoistaan. Hiekkarannat, dyynit, purje- ja lainelautailijat ja maisemat 17 kilometrin päästä Afrikasta, takaavat mukavan retkipäivän.

Kaupunkeja

Mijas Pueblo on perinteinen ''valkoinen kylä'' aivan Fuengirolan läheisyydessä.

Ronda on kaupunki sisämaassa 93 km, joka tunnetaan kaupungin kahteen osaan jakavasta rotkosta.

Nerja tunnetaan etenkin suurista tippukiviluolista ja kirkasvetisistä rannoista (rannikkokaupunki Málagan itäpuolella, 100 km).

Cordoba ja Sevilla ovat sisämaankaupunkeja täynnä espanjalaista kulttuuria. Monia viehättävät niiden upeat vanhat kaupungit ja paikallinen ruokakulttuuri.

Muita kohteita

Eläinpuistoja: Biopark (Fuengirolassa), Selwo Aventura ja Zoo de Castellar (Esteponassa), Selwo Marina (delfinaario, Benalmadenassa).

Vesipuistot: Parque acuático Mijas (sijaitsee Fuengirolan laidalla lähellä Miramaria) ja Aqualand Torremolinos.

Rannikolla on hiekkarantojen lisäksi myös upeaa luontoa ja komeita vuoristomaisemia. Lyhyelläkin automatkalla pääsee näkemään upeita maisemia. Retkelle tai vaeltamaan voi lähteä ''seikkailumielellä'' ilman vaellusoppaita, mutta vaellusoppaita pystyy ostamaan tai lainaamaan joistakin kirjastoista.

Jokivaellus: Benahavis tai Rio Chillar. Jokivaelluksella kannattaa varautua siihen, että kastut. Käveleminen, kiipeily ja uiminen yhdistettynä hienoihin maisemiin takaa varmasti mukavan retken. Lisää tietoa Benahavisen reitistä ja Rio Chillarin.